”Vi välkomnar M:s initiativ” | Sverigedemokraterna i Åstorp

”Vi välkomnar M:s initiativ”

Eddie Ek (SD) svarar Margareta Pålsson (M) ”Vi vill förbjuda tiggeri i Åstorp”, NST 7/9.

Vi välkomnar Moderaternas initiativ i tiggerifrågan.

Sverigedemokraterna har länge varit det enda partiet i Sverige som har haft viljan att ta tag i tiggerifrågan på allvar, vi ser därför positivt på Moderaternas nya initiativ såväl på riks som i Åstorps kommun.

Bra förslag skall alltid stödjas och jag tycker att det är dags för oss i Åstorps att ta ansvar i tiggerifrågan, ingen i Sverige skall behöva tigga för att överleva.

Problemet som vi ser är dock inte att svenskar sitter utanför våra affärer, utan att det är människor som har allt som oftast rest genom hela Europa. Det är inte Åstorps kommuns invånares ansvar att hjälpa dessa personer och Åstorps kommun hjälper inte dessa genom att tillåta dem att tigga utanför våra affärer, vi förvärrar snarare deras situation.

Tiggeriet är allt som oftast organiserat och drivs av kriminella ligor där människohandel förekommer. Med ett förbud så skulle vi försvåra för dessa ligor samtidigt som gatubilden i vår kommun blir bättre.

Det är dags för Åstorps kommun att ta ansvar i tiggerifrågan, det är dags för Åstorps kommun att förbjuda tiggeriet på våra gator och torg.

Eddie Ek (SD) i Åstorp