Nya tider – nya arbetstider! | Sverigedemokraterna i Åstorp

Nya tider – nya arbetstider!

Kommentar till

Nya tider – nya arbetstider

HUVUDLEDARE Publicerad 18 januari 2014 kl. 04:00

HD:s ledarskribenter är fantastiska när det gäller ekonomi. För en tid sedan hade de räknat ut, att massinvandringen till Sverige var en synnerligen lönsam investering och därför var Sverigedemokraternas siffror om miljardkostnader helt felaktiga. Hur de kommit fram till detta häpnadsväckande resultat gick inte att få fram. Redaktionen måste ha tillgång till ekonomer över världsklass, eftersom den helt dömde ut de beräkningar, som RUT (Riksdagens utredningstjänst) gjort. Institutet arbetar bara för riksdagen och är helt oberoende av de olika politiska partiernas  uppfatt­ningar. RUT har ett grundmurart anseende som en neutral institution.

Nu var det dags igen! Den här gången gällde det att sänka arbetsti­­den från åtta till sex timmar per dag. Givetvis med bibehållen lön! HD kräver alltså på fullt allvar en generell löneökning med 25 %. I princip innebär detta en personalminskning med ca 25%. En organisation, som genom att sparka 25% av de anställda ökar lönsamheten med 5% borde för länge sedan ha försatt såväl styrelse som ledning i lämplig disponibili­tet, eftersom företaget tidigare inte haft kontroll på läget. ­­­­

Nu undrar jag givetvis, varför använder sig inte Helsingborgs Dagblad  av dessa revolutionerande idéer istället för att avskeda 40 anställda för att förbättra lönsamheten? Tror inte HD:s ekonomiavdelning och styrelse på dessa nya sanningar? Eller lever HD:s ledarredaktion i en liten såp-bubb­la, långt från den hårda verkligheten?

Det må vara hur som helst med såpbubblan. Verkligheten skiljer sig ofta från HD:s ledarredaktion. Detta är bara att beklaga, eftersom HD har en förkrossande monopolställning i Nordvästra Skåne. Vad som skulle behövas i dag är en Nordvästra Skånes Tidningar med Birgit Björneskog och Hans Wallmark.

Rolf Ottosson