Eld i baken på kommunledningen | Sverigedemokraterna i Åstorp

Eld i baken på kommunledningen

Åstorp den 29 oktober 2013                                                           RO/13336

Eld i baken på kommunledningen

I går, efter kommunfullmäktiges ordinarie sammanträde, tog det eld i baken på kommunledningen.  Fullmäktige måste fatta beslut om att det inte skulle vara några ändringar i valkretsindelningen i Åstorp  påstod  kommunledningen.  Och beslutet måste vara taget senast den 31 oktober 2013, dvs. året före valåret. Var i vallagen står det att kommunen måste fatta beslut om något, som inte hade ändrats och inte skulle ändras? Ingenstans.  Se § 13 nedan i brevet till ordföranden Per-Arne Håkansson.

Kommunledningen hade en helt annan uppfattning än vad lagen klart uttryckte.  Tydligen var det någon myndighet, som ville ha ett beslut om att ingen ändring var planerad eller genomförd. Så nu gällde det att visa handlingskraft. Ett extra kommunfullmäk­tige­möte måste alltså hållas den 31 oktober, nu på torsdag.

Jag har under dagen haft kontakt med mycket kvalificerade jurister. Det blev givetvis en del ”salta” kommentarer. En av de bättre är en fråga: ”Hur kan man fatta beslut om icke-ärende?”

Det är alltså en icke-fråga som kräver beslut i ett icke-ärende! Det bästa och billigaste är givetvis att det extra kommunfullmäktigemötet blev ett icke-möte.

Rolf Ottosson