Det odemokratiska politiska Sverige flyttar fram sina positioner ytterligare | Sverigedemokraterna i Åstorp

Det odemokratiska politiska Sverige flyttar fram sina positioner ytterligare

Foto: TT

Då börjas det. Det odemokratiska politiska Sverige flyttar fram sina positioner ytterligare. Annie Lööf (C) och hennes kollega Michael Arthursson lovar att de ska sätta stopp för SD:s inflytande: ”Sverigedemokraternas inskränkta syn på samhället ska inte få mer utrymme.”

De är övertygade om att Sverige kan bli starkare, tryggare och öppnare med goda liberala lösningar. De är också övertygade om att deras erfarenhet att regera, ta ansvar och visa handlingskraft kommer få dem att komma långt i valet. Men de är framför allt övertygade om att deras mål om att stoppa SD ska vinna röster, visa handlingskraft och ansvar.

För all del Annie Lööf, strunta i att acceptera verkligheten, fortsätt exkludera Sverigedemokraterna och den miljon människor som stöder dem sedan länge, än fler idag.

Använd deras sakpolitik, precis så som Socialdemokraterna och Moderaterna och försök sedan övertyga väljarna om att ni kommit på allt själva. Det kommer säkert gå jättebra.

Ända sedan SD kom in i riksdagen är det ju de enda ni pysslat med, inte bara från partiet i sig, utan också från de väljare som kan tänkas, alternativt kommer rösta dem. Lite förenklat har ni grundat det här beteendet i tankevurpan: eftersom vi ogillar deras idéer är alla som röstar på partiet dåliga människor. Samtidigt som parti efter parti använder deras politk som ett karbonpapper. Smart? Nej inte speciellt.

Resultatet har blivit demokratiskt tveksamma utspel, artiklar och en hets som pekat ut varenda sverigedemokrat i landet. Dessutom, blir det här utomordentligt korkat när valresultat, och opinionsmätningar givit er tydliga besked, strategin fungerar inte, tvärtom.

Ni kan naturligtvis välja att fortsätta med hetsen mot SD på samma sätt som ni alltid gjort. Jag tror dock inte att det kommer att fungera.

Madeleine E Lilja Rönnguist